۳۰ علت مهم گزگز دست

مرکز توانبخشی دینا با ارائه خدمات طب فیزیکى و توانبخشی در کنار کارشناسان فیزیوتراپى، ارتوپدى فنى و با بهره گیرى از خدمات متخصصان تغذیه و رژیم درمانى و روانشناسى و با به کارگیری روشهای نوین درمانی، برآن است تا در راستای کمک به ارتقای توانمندیهای افراد، با ارائه ى برنامه هاى توانبخشى کامل و روزآمد علمى و تخصصى به منظور حصول بهترین نتیجه ى ممکن در زمینه ى بازتوانى بیمارانى که از مشکلات جسمى و حرکتى رنج می برند و بهبود جایگاه آنها در سطح خانواده و جامعه گامی موثر بردارد.

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

۳۰ علت مهم گزگز دست

۳۲ بازديد

???? علت گزگز دست می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و اگر برای درمان به موقع آن اقدام نکنید، به عارضه‌ای مزمن و حاد تبدیل خواهد شد. معمولاً عواملی چون آسیب یا فشار بر عصب‌ها موجب بی حسی دست می شود. بیماری‌های مثل دیابت نیز می‌توانند بر عصب‌های محیطی اثر بگذارند و شدت بی حسی را افزایش دهند.

علاوه بر این، بی حسی و گزگز دست در موارد کمتر شایع ممکن است ناشی از مشکلات در مغز یا طناب نخاعی باشد. اما در این حالت‌، غالباً علائم دیگری همچون ضعف بازو یا کف دست یا از دست دادن عملکرد دست نیز وجود دارد. برای تشخیص علت گزگز دست، پزشک پس از معاینه فیزیکی برای انجام آزمایش‌های لازم اقدام می کند. این آزمایش ها غالباً شامل تصویربرداری مانند اسکن‌های مغزی یا تصویربرداری از طناب نخاعی، آزمایش‌های عصبی و آزمایش‌ خون هستند.

 

???? آشنایی با 30 علت گزگز دست

علت گزگز دست می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله آسیب و فشار بر عصب‌ها، بیماری‌های مرتبط با عصب دست، عوارض دارویی باشد. برخی از عوامل شایع و مهم بی حسی، گزگز یا مورمور شدن دست عبارتند از:

1- صدمه دیدن عصب‌های کف دست، بازو یا گردن: صدمه دیدن عصب‌های دست می‌تواند ناشی از ضربه، فشار یا آسیب جراحی باشد.

2- بیرون زدن دیسک: بیرون زدگی دیسک ناشی از ضعف در دیواره دیسک است که منجر به فشار بر عصب‌های مجاور می‌شود.

3- اسپوندیلوز گردن: این وضعیت عمدتاً ناشی از ساییدگی و فشار بر دیسک‌های گردنی است که باعث تحریک و فشار بر عصب‌های گردنی می‌شود.

4- اپی کوندیلیت: این بیماری معمولاً به عنوان یک وضعیت التهابی در قسمت خارجی اپی‌کندیل عضله بیسیپس شناخته می‌شود.

5- فیبرومیالژیا: افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً از درد و خستگی مزمن در اندام‌ها و عضلات خود رنج می‌برند و این بیماری می‌تواند علت مهم گزگز دست باشد.

بیشتر بخوانید: گزگز انگشتان دست و پا

6- لوپوس: این بیماری خود ایمنی ممکن است باعث فشار و آسیب به عصب‌ها شود که منجر به بی حسی و گزگزی در دست و ناحیه گردن می‌شود.

7- تحت فشار قرار گرفتن عصب در اثر عفونت، تومور یا بزرگ شدن رگهای خونی می‌تواند دلیل بی حسی، گزگزی و مورمور شدن دست باشد.

8- زونا: این بیماری ناشی از ویروس آبله مرغان است که پس از ابتلا به آبله مرغان در گذشته در بدن باقی می‌ماند و زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف می‌شود، فعال شده و علایم آبله مرغان را بازتولید می‌کند.

آشنایی با 30 علت گزگز دست

9- عفونت هرپس نیز می‌تواند به بی حسی و احساس گزگزی در دست منجر شود.

10- سندرم تونل کارپال نیز یک عاملی است که می‌تواند به بی حسی دست منجر شود. در این وضعیت، فشار بر عصب‌های موجود در مچ دست ایجاد می‌شود که می‌تواند به بی حسی، درد در دست منجر شود.

11- گرفتگی عروق باعث می‌شود که خون رسانی به دست به طور کافی صورت نگیرد و دست فرد دچار بی حسی و مورد شدن شود.

12- گردش خون ضعیف ناشی از دیابت: این وضعیت ناشی از اختلالات در جذب قند خون است که باعث ایجاد مشکلات در عروق خونی و افزایش خطر صدمه دیدن عصب‌ها می‌شود.

13- مشکلات دستگاه عصبی یا مغز می‌تواند منجر به بی حسی و احساس گزگز در دست‌ها شود. عواملی مانند سندرم گیلن-باره، سندرم‌های پارانئوپلازی دستگاه عصبی، نوروپاتی محیطی، و جراحات طناب نخاعی می‌توانند به عوارض مشابهی منجر شوند.

14- سکته مغزی ممکن است منجر به بی حسی در دست‌ها شود. این وضعیت عموماً نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

15- حمله میگرنی ممکن است منجر به بی حسی در دست‌ها شود.

16- کم کاری تیروئید می‌تواند باعث بی حسی دست و پا شود.

17- سندرم رینود نیز مهمترین علت گزگز دست است. در این وضعیت، به دلیل تنگی رگ‌های خونی، خون به اندازه کافی به دست‌ها نمی‌رسد که منجر به بی حسی، سردی در دست‌ها می‌شود.

18- گزیدگی حشرات یا حیوانات نیز می‌تواند باعث گزگز و بی حسی دست شود.

19- عوارض جانبی برخی داروها نیز ممکن است منجر به مور مور شدن دست شود. برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضدصرع می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که شامل بی حسی در دست‌ها است.

20- کمبود ویتامین B12 نیز یکی از علل بی حسی دست‌ها است.

21- کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بی حسی دست‌ها منجر شود. 22- مصرف زیاد الکل می‌تواند به نوروپاتی الکلی و گزگز دست‌ها منجر شود.

بیشتر بخوانید: گزگز پا در شب + علت و نکات درمانی

23- آمیلوئیدوز نیز عاملی برای حس درد و بی حسی در دست‌ها است. در این بیماری، پروتئین‌های غیرطبیعی به نام آمیلوئید در اندام‌ها تجمع می‌کنند و باعث آسیب به سلول‌ها و عصب‌ها می‌شوند که می‌تواند به بی حسی و ضعف در دست‌ها منجر شود.

24- بیماری مالتیپل اسکلروز یا ام اس یک بیماری عصبی است که می‌تواند علت گزگز دست‌ها باشد.

25- سندرم شوگرن نیز از عارضه هایی است که می توان آن را به عنوان رایج ترین علت گزگز دست شناخت.

26- واسکولیت یک وضعیت التهابی است که به تورم و آسیب رگ‌ها و عروق خونی منجر می‌شود، که می‌تواند علت گزگز دست باشد.

27- بیماری‌های عفونی مانند سیفیلیس و بیماری لایم می‌توانند عواملی برای بی حسی دست باشند.

درمان گزگز دست

28- آسیب‌های ناشی از جراحت یا استفاده نامناسب از دست می‌توانند باعث بی حسی دست‌ها شوند.

29- کیست گانگلیون عارضه ای است که در آن کیست‌ها زایده‌های پر از مایع در نزدیکی تاندون‌ها یا مفاصل مچ و کف دست ایجاد می شود و دست فرد گاهاً بی حس می شود.

30- بد خوابیدن شایع ترین علت گزگز دست است. در این وضعیت، وقتی شما بر روی دست‌های خود خوابیده‌اید یا فشاری بر روی عصب‌های مرتبط با دست وارد می‌شود، ممکن است قطع گردش خون موقتی ایجاد شود که باعث احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست می‌شود.

 

???? تشخیص علت گزگز دست

تشخیص علت گزگز دست یا بی حسی یا مورمور آن معمولاً باید به صورت جامع و دقیق انجام شود. پزشک شما پس از مشاهده علائم و بررسی تاریخچه پزشکی و داروهای مصرفی، ممکن است به شما یک یا چند آزمایش تشخیصی تجویز کند. این آزمایش‌ها ممکن است عبارت باشند از:

رادیولوژی: برای بررسی ساختار استخوان‌ها و بافت‌های نرم دست.

سی‌تی اسکن: ممکن است برای تصویربرداری سه‌بعدی از دست و بافت‌های مجاور آن تجویز شود.

تشخیص علت گزگز دست

ام آر آی: برای تصویربرداری دقیق‌تر از بافت‌های نرم مانند عضلات، عروق، و عصب‌ها.

آزمایش عملکرد عصبی مانند الکترومیوگرافی (EMG) یا نوار عصب و عضله (Nerve Conduction Study): برای بررسی عملکرد عصب‌ها و عضلات دست.

آزمایش‌های خون: بررسی سطح قند خون، ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر عواملی که ممکن است بر وضعیت سلامتی عصب‌ها تأثیر بگذارند.

???? پس از انجام این آزمایش‌ها، پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد تا بررسی دقیق‌تری انجام شود تا علت گزگز دست به صورت تخصصی بررسی شود. برای تشخیص و درمان علت گزگز دست می توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید. این مرکز طب پزشکی با داشتن بهترین پزشکان می‌توانند به شما برای درمان به موقع این عارضه کمک کنند.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

خلاصه مطالب

علت گزگز دست ممکن است ناشی از عوامل متعدد از جمله فشار بر عصب ها، بیماری های مختلف از جمله دیابت یا سندروم تونل کارپال باشد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، لازم است که فرد مبتلا به بی حسی دست از سوی پزشکان مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و آزمایش‌های لازم به منظور شناسایی علت این عارضه انجام شود.

برای تشخیص و درمان گزگز دست می توانید به کلینیک دینا با داشتن بهترین پزشکان مغز و اعصاب مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را با توجه به شرایط شما، تجویز کنند. جهت دریافت مشاوره می توانید با پزشکان این کلینیک از طریق شماره های ارائه شده در صفحه اصلی در تماس باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت کلینیک دینا و ۳۰ علت مهم گزگز دست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.