خار پاشنه چیست؟ + راه حل های درمان

مرکز توانبخشی دینا با ارائه خدمات طب فیزیکى و توانبخشی در کنار کارشناسان فیزیوتراپى، ارتوپدى فنى و با بهره گیرى از خدمات متخصصان تغذیه و رژیم درمانى و روانشناسى و با به کارگیری روشهای نوین درمانی، برآن است تا در راستای کمک به ارتقای توانمندیهای افراد، با ارائه ى برنامه هاى توانبخشى کامل و روزآمد علمى و تخصصى به منظور حصول بهترین نتیجه ى ممکن در زمینه ى بازتوانى بیمارانى که از مشکلات جسمى و حرکتى رنج می برند و بهبود جایگاه آنها در سطح خانواده و جامعه گامی موثر بردارد.

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

خار پاشنه چیست؟ + راه حل های درمان

۳۶ بازديد

???? خار پاشنه چیست؟ خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا، یکی از عوامل مهم درد پاشنه است. این بیماری ناشی از التهاب باند ضخیمی است که از زیر پا عبور و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می‌کند. این نوع التهاب که معمولاً به عنوان فاشیای کف پا یا ورم فاشیای کف پا شناخته می‌شود، معمولاً با درد شدیدی همراه است که اغلب با قدم‌های اولیه در صبح هنگام برخاستن از تخت پای خود شروع می‌شود.

پس از یک مدت کوتاه از حرکت، درد معمولاً کاهش می‌یابد، اما ممکن است با ایستادن برای مدتی دوباره شدت پیدا کند. ورم در این ناحیه بیشتر در افرادی دیده می‌شود که عمدتاً دویدن را به عنوان فعالیت ورزشی انجام می‌دهند. همچنین وزن زیاد و کفش‌ نامناسب می تواند خطر ابتلا به این عارضه را افزایش دهد. در ادامه این مقاله به راه‌های درمان خار پاشنه اشاره خواهیم کرد.

???? منظور از خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه چیست؟ خار پاشنه یا همان اسپرزا، یک زائده استخوانی است که از پایین پاشنه پا بیرون می‌زند. این زائده روی رباطی ایجاد می‌شود که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده‌ شده‌ است و استخوان پاشنه را به انگشت‌ها متصل می‌کند. این عارضه به مرور زمان ایجاد می‌شود و بیشتر مردم تا زمانی که احساس درد نکنند، ممکن است ندانند که به آن مبتلا هستند.

افراد مبتلا به خار پاشنه معمولاً در هنگام فشار و فعالیت‌های روزمره احساس درد می‌کنند. این زائده به خودی‌خود درد نمی‌آورد، اما زمانی که تیزی آن وارد بافت نرم کف پا می‌شود، ممکن است احساس درد شود. اندازه این زائده استخوانی می‌تواند به حدود ۲ سانتی‌متر برسد، اما برخی مواقع با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیست.

مقالات بیشتر: دلایل گردن درد چیست؟ + درمان

???? مهم‌ترین علائم خار پاشنه چیست؟

علائم خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

درد: درد معمولاً در نزدیکی پاشنه پا در کف پا احساس می‌شود. این درد معمولاً در بخشی از روز که از خواب بیدار می‌شوید بدترین حالت را دارد. اما ممکن است هنگام ایستادن طولانی یا بعد از نشستن نیز درد ایجاد شود. همچنین درد معمولاً پس از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی بیشتر احساس می‌شود، نه در حین انجام ورزش.

تورم: یکی دیگر از علائم خار پاشنه، تورم است. در این شرایط ممکن است منطقه پاشنه پا به صورت نقطه‌ای التهاب داشته باشد، به‌طور خاص بعد از فعالیت‌های فیزیکی شدید.

تحریک‌پذیری: منطقه مورد التهاب معمولاً حساس به لمس و فشار می‌باشد.

سختی و تنش در پا: ممکن است متوجه شوید که بافت‌های پا، به‌طور خاص پرده کف پا، سفت و تنیده شده‌اند.

احساس گرما: منطقه مورد التهاب ممکن است گرم و داغ به لمس باشد.

مهم‌ترین علائم خار پاشنه چیست؟

???? شایع‌ترین علل خار پاشنه چیست؟

علل خار پاشنه معمولاً به تنش و فشار بیش از حد بر روی فاشیای کف پا، به ویژه در مواقعی که فعالیت‌های فیزیکی زیادی انجام می‌شود، برمی‌گردد. همچنین، ترک‌های جزئی در فاشیا نیز می‌تواند به دلیل تنش و فشار زیاد ایجاد شود. این تحریک و التهاب فاسیا می‌تواند ناشی از کشش و پارگی مکرر باشد، اگرچه علت دقیق آن در بسیاری از موارد مشخص نیست.

مقالات بیشتر: درد شانه و بازو + علت و نکات درمانی

از سوی دیگر علل خار پاشنه شامل استفاده از کفش‌های نامناسب یا فشار و اصطکاک مداوم با پوست پا می‌شود، به عنوان مثال، افزایش وزن و فشار بر پاها نیز می‌تواند عاملی دیگر برای ایجاد خار پاشنه باشد. همچنین، کاهش تولید روغن طبیعی پوست و خشکی پوست پا، عدم مراقبت صحیح از پوست پا از جمله تمیز کردن و ترطیب آن، و عوامل بیماری‌زا مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها نیز می‌توانند به خار پاشنه منجر شوند.

???? تشخیص خار پاشنه

تشخیص خار پاشنه یا ورم فاشیا یا پرده کف پا براساس گرفتن شرح پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص داده می‌شود. پزشک در طول معاینه، مناطق حساس در پای شما را بررسی می‌کند و محل درد شما می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند.

علاوه بر معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است برخی آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام آر آی (MRI) را توصیه کند. در عکس برداری با اشعه ایکس، می‌توان یک تکه استخوان بیرون زده (خار) را از استخوان پاشنه مشاهده کرد. اما باید توجه داشت که بسیاری از افرادی که خار پاشنه استخوان دارند، ممکن است درد پاشنه نداشته باشند و این خارهای استخوانی اغلب به تنهایی نیاز به جراحی ندارند.

تشخیص خار پاشنه

???? روش‌ های درمان خار پاشنه چیست؟

در ادامه به برخی از روش‌های درمان خار پاشنه اشاره کرده ایم:

تمرینات کششی و تقویت کننده: تمریناتی که به کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل کمک می‌کنند و عضلات پایین پا را تقویت می‌کنند ممکن است علائم را تسکین دهند.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست می‌تواند یک سری تمرینات را برای کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایین پا به شما بدهد.

آتل شب: پزشک ممکن است توصیه کند که هنگام خواب آتلی بپوشید که ساق پا و قوس پا را کشیده نگه دارد و باعث می‌شود ناحیه کف پا و تاندون آشیل در حالت کشش قرار گیرد.

کفی پا: پزشک ممکن است برای کمک به توزیع مساوی فشار به کف پاها، کفی (ارتز) برای شما تجویز کند که روزها بپوشید.

 روش‌های درمان خار پاشنه چیست؟

???? سایر روش های درمان خار پاشنه

تزریق دارو: تزریق داروی استروئیدی به ناحیه دردناک کف پا می‌تواند تسکین درد ایجاد کند.

درمان موج شوک (Extracorporeal shock wave therapy): در این روش، امواج صوتی به سمت ناحیه دردناک پاشنه هدایت می‌شوند تا باعث تحریک بهبودی بافت‌ها شوند.

ترمیم بافت اولتراسونیک: از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت پروب سوزنی به داخل بافت فاشیای کف پا استفاده می‌شود تا بافت خراب شکسته و ترمیم شود.

مقالات بیشتر: گردن درد سمت چپ

عمل جراحی: در مواردی که درمان‌های دیگر نتیجه ندهد، عمل جراحی برای جدا کردن فاشیای کف پا از استخوان پاشنه ممکن است لازم باشد. این معمولاً به عنوان یک گزینه در مواردی اعم از درد شدید در نظر گرفته می‌شود.

???? برای تشخیص علائم خار پاشنه و درمان آن می‌توانید به کلینیک دینا با داشتن کادر مجرب پزشکی مراجعه کنید تا بهترین راه حل درمانی به شما پیشنهاد شود. برای اخذ نوبت می‌توانید با شماره زیر در تماس باشید.خلاصه مطالب

خار پاشنه چیست؟ خار پاشنه یکی از مشکلات شایع کف پا است که معمولاً به علت تنش و فشار بیش از حد بر روی فاشیای کف پا ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث درد، تورم و حساسیت در ناحیه پاشنه شود و برای فعالیت‌های روزمره و حتی راه رفتن مشکل ایجاد کند.

درمان خار پاشنه ممکن است شامل استفاده از تمرینات کششی و تقویت کننده، فیزیوتراپی، استفاده از آتل شب برای حفظ کشش فاشیای کف پا، و استفاده از کفی‌ها برای توزیع مساوی فشار به کف پا باشد. همچنین، در صورتی که درمان با این روش‌ها نتیجه ندهد، روش‌های پیشرفته‌تری از جمله تزریق دارو، درمان موج شوک، ترمیم بافت اولتراسونیک و در موارد شدیدتر، عمل جراحی نیز ممکن است انجام شود. برای درمان این عارضه می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید تا بهترین روش برای درمان خار پاشنه به شما تجویز شود.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.


منبع: سایت کلینیک دینا و خار پاشنه چیست؟ + راه حل های درمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.